Bel ons meteenTwitterLinkedinFacebookHyves

De opslag rage


Geplaatst op 17-10-2011 13:37

Het begint als een tijdelijke oplossing. Je laadt je auto vol met spullen zoals de gepensioneerde kinderwagen, een Afrikaans beeld waar je nooit een plaats voor hebt gevonden, oude brieven, zakken vol met kleding, je oude elpees en geliefde nummers van National Geographic.

Kort daarna sta je bij een opslagverhuur bedrijf voor het opslaan van je geliefde spullen.

Daar de zomer de drukste tijd is om op te ruimen, zullen velen dit scenario afgelopen tijd zijn ondergaan.

De ‘opslagverhuur bedrijven manier’ begon in de jaren 60 in de VS en zij hebben er nu meer dan 50.000 . In de jaren 90 kwamen ze ook in Londen en in de rest van Europa pas in 2000. Engeland heeft 800 grote opslagverhuur bedrijven, net zoveel als in de rest van Europa.

Het is een ideale noodoplossing en er zijn vele acties die je verleiden.

Maar uit het oog is uit het hart. Recente statistieken tonen aan dat mensen hun troep langer en langer in de opslagunits laten staan.

Uit de gegevens van van het Self Storage Association blijkt dat de gemiddelde duur van het verblijf is getsegen van 22 weken in 2007 naar 38 weken in 2010.

En kranten hebben horror verhalen gevonden waar mensen duizenden euro’s hebben betaald om hun spullen in de opslagunit te houden en ze er nooit meer uit hebben gehaald.

De consumptiemaatschappij houdt in dat veel mensen uit hun ruimte groeien, volgens Cory Cooke, een professionele organizer in Londen.
“Er komen steeds meer spullen binnen, maar er gaat niks uit. Ik zou willen zeggen dat het een weggooi samenleving is, maar dat is niet zo, want mensen houden alles.”
Het toenemende aandeel van de zakelijke gebruikers tijdens de recessie is een van de redenen dat de gemiddelde opslagtijd is toegenomen, zegt Rodney Walker, chief executive van de SSA. Zakelijke gebruikers verbleven gemiddeld 56 weken en particuliere gebruikers gemiddeld 27 weken.

Maar zelfs al voor de recessie, verbleven particuliere gebruikers langer, met name door de krappe woningen. “Meer mensen wonen alleen in kleinere huizen zonder garages of zolders”. zegt hij.

En dan is er nog de mode van minimalisatie. Strakke lijnen en een leeg interieur, alle ‘troep’ moet uit het zicht, zelfs betaald.

TV presentatrice Sarah Beeny is geen fan. Mensen denken vaak dat het slechts een korte termijn opslossing is, zegt ze. “Het probleem is dat het wekelijks weinig lijkt te kosten, maar uiteindelijk blijf je veel langer...uit het oog, uit het hart.”

Het is een zorg voor de samenleving. Mensen gebruiken dure grond in grote steden om deze opslagbedrijven te bouwen, anderen geven geld uit aan de huur ervan om meer en meer spullen te kunnen hebben.

Vaak zijn mensen op zoek naar een goed tehuis voor iets, zegt ze. “Ik had 20 plastic stoelen voor kinderen om te picknicken. Ik kon ze niet weggooien, dus had ze maar staan. Tenslotte wilde iemand ze en was ik blij dat ze goed tercht waren.”

Deze mentaliteit verklaart het succes van de website Freecycle, een gemeenschap van gebruikers die hun spullen die ze niet meer nodig hebben weggeven aan mensen die ze weer kunnen gebruiken.

Uit een onderzoek onder Bitse huishoudens door Acces Self Storage bleek dat 90% van de ondervraagden moeilijk afscheid konden nemen van hun bezittingen. Het ging dan bijvoorbeeld om de herinneringen die schoolboeken, verjaardagskaarten, foto’s of kleding in hun opriepen.

Maar dit is slechts een deel van het verhaal, zegt Brian Knutson, een hoofddocent van de psychologie aan de Stanford University. Het ‘endowment effect’ is net zo belangrijk.

Dit is de economische theorie waarin- door het enkele feit van het bezit van iets, we een bezit hogere waarde geven dan de marktprijs.

Het zou kunnen verklaren waarom mensen een groot bedrag uitgeven aan het opslaan van een oude bank in plaats van van dat geld een nieuwe te kopen.
Rommel: is een opslagruimte het antwoord?
“Bijna iedereen wil meer voor iets als ze het zelf hebben, dan dat ze er voor betalen om te het krijgen.” zegt Knutson.

Oliver James, psycholoog en auteur van Affluenza, zegt dat het self storage fenomeen kan worden verklaard door het consumentisme effect op hoe we ons zelf zien.

Onze identiteit staat steeds meer in verband met producten, zo betoogt hij, en niet alleen de hypotheek en de auto, maar ook kleinere voorwerpen. "We hebben verward wie we zijn met wat we hebben," zegt hij.

Het verklaart waarom we zo terughoudend zijn om dingen weg te gooien. "We vinden het misschien weer handig op een dag. Het voelt alsof het een stukje van jezelf is, ook al is het alleen maar troep. Je zou jezelf niet willen weggooien toch?"

Of misschien is het niet zo complex. Als het gaat om een kast vol met rommel,"mensen willen geen beslissingen nemen," en zo stel je het uit voor een andere dag, aldus Cooke.

"Veel mensen vinden het makkelijk om het op te slaan en er later mee om te gaan.”

By Tom de Castella & Kate DaileyBBC News Magazine

Foto('s)



Andere nieuwsberichten
TwitterLinkedinFacebookHyves

Ruimte calculator

Hoeveel ruimte heeft u nodig? Bereken aan de hand van onze ruimte calculator welke unit bij u past en wat een ruimte kost.

nu berekenen

Opslag reserveren

Extra ruimte nodig? Reserveer hier vrijblijvend u eigen opslagbox in elk gewenst formaat en voor de periode die u zelf nodig heeft.

nu reserveren

Pakkend nieuws